Grass - Calcanul  

Posted by: Horia























Si la Gdynia, Szczecin, Elblag s-a tras. Cei mai multi morti (peste cincizeci) trebuie sa fi fost la Gdynia, unde militia a tras in multime cu mitralierele din elicoptere si cu salve de mortiere

LEDA

"Se spune că o viaţă nu este astăzi suficientă pentru a citi tot ceea ce se publică într-o singură zi. Dacă am căuta o carte care să fie, în acelaşi timp, un basm cu un peşte fermecat, o cronică despre conflictul dintre sexe, un omagiu dedicat femeii, o cule gere de re ţete culinare şi, impli cit, o interesantă istorie a menta lităţilor, atunci cu siguranţă ar trebui să ne oprim asupra amplului roman “Calcanul” al lui Günter Grass.
Opera scriitorului german nu este minimalistă, ci, dimpotrivă, se caracterizează prin folosirea unor fraze lungi, arborescente, punctate din când în când de poeme în versuri albe, cu valoare comentativă sau de sentinţă. Laureat al premiului Nobel în 1999, Günter Grass este un nu me foarte cunoscut în România – şi nu doar din cauza scandalului provocat, în 2006, de autobio­gra fia sa (“Decojind ceapa”). Ce-i drept, dezvăluirea trecutei sale apartenenţe la Waffen-SS (pe vremea când avea doar 17 ani) a zgu duit deopotrivă mediile de presă şi publicul cititor, cu atât mai mult cu cât Grass a fost întotdea una o conştiinţă etică respecta tă, în Germania.

Însă oricât de senzaţională această poveste, nu pot fi uitate marile sale cărţi – “Toba de tinichea" (1959), “Pisica şi şoarecele" (1961), "Ani de câine" (1963), "Anestezie locală" (1969), “Un câmp prea departe" (1995), vo lumele de proză scurtă, de eseuri, versuri... În “Calcanul” (roman apărut în 1977), Grass elaborează un text- palimpsest, reinterpretând un basm al fraţilor Grimm. Poves tea iniţială este transpusă într-un cadru modern şi dobândeşte noi valenţe prin anularea defectelor protagonistei Ilsebill, soţia pescarului sărac. În opera lui Grass, aceasta nu se mai face vinovată de lăcomie prin dorinţele absurde pe care altădată ea le transmitea calca nului fermecat în schimbul liber­tăţii sale.

Din contră, bărbatul este cel care aspiră la ascensiu ne şi putere, se răz vrăteşte împotriva matriarhatului, poartă războaie sângeroase pentru noi cuceriri, fiind povăţuit şi îndemnat să acţioneze de către calca nul - pedagog - consilier, martor al desfăşurării istorice din paleo litic şi până în prezent. Cuplul din opera lui Grass este de fapt cuplul arhetipal ce stră ba te istoria prin avatarurile sale, femeia reîncarnându-se în timp în unsprezece bucătărese, indivi dualizate prin contextul istoric, dar de fapt personificări ale aceleaşi veşnice Ilsebill, care găteş te, îşi ocroteşte cu dragoste co piii şi trăieşte adeseori în umbra unui bărbat celebru. Ilsebill cea modernă va avea şi ea un copil, aşa încât soţul are un răgaz de nouă luni pentru a depă na povestea calcanului. El rela tează cum l-a capturat în epoca de piatră, cum i-a ascultat sfaturile de-a lungul istoriei şi cum acesta, nemulţumit de evoluţia învăţăceilor-bărbaţi, s-a lăsat prins a doua oară de urmaşele Evei. Femeile îl acuză însă de “ginecofobie” şi hotărăsc să îl judece pentru toate neajunsurile pricinuite, în cadrul unui tribunal constituit ad-hoc.

A fost odată un calcan. Con cretizare a spiritului lumii (un fel de Weltgeist, dacă ar fi să ape lăm la terminologia lui Hegel), el ar putea să devină sfătuitorul femeilor din epoca contempora nă, ajutându-le să rescrie istoria. Va fi eliberat de înalta Curte Feminină sau va fi găsit vinovat? Răspunsul îl veţi afla din cartea lui Grass, un roman caracterizat printr-un inefabil amestec de ironie şi luciditate, de divertisment şi maturitate artistică."

Corina Panaitopol

This entry was posted on 19:52 .